حسین کوچکیان فرد

 

گام نهادن و حرکت در مسیر حمایت از کالای ایرانی نیازمند رعایت راهبردها و اقدامات عدیده از جمله همسو شدن با  معیارها و استانداردهای جهانی و سرعت بخشی بر ارائه محصولات خلاق و نوآورانه می باشد که با تلاش برای هم افزایی و کمک  شرکت های دانش بنیان داخلی محصولات و تجهیزات جدید و بازار پسند را در ایران رونمایی کنیم تا اقتصادی کارآمدتر و مدرن تر از قبل به مردم و مشتریان معرفی نماییم. با این حال می بایست فرآیند تقویت و توسعه محصولات ملی با هدف خلق زنجیره ارزش برای مشتریان و تحصیل سود مورد انتظار قوت ادامه شود و در بخش اعتباری تمام تلاش به حرکت درآوردن چرخه امور تولیدگران داخلی قرار گیرد . با این وجود اامی ترین راهبرد در حمایت از تولید داخلی اصلاح الگوی مصرف بویژه در خانواده ها و آموزش مستمر مزایای این اقدام می باشد .

اصلاح الگوی مصرف علاوه بر جنبه های اقتصادی از جنبه های فرهنگی ، اجتماعی ، سلامت و مانند آن نیز قابل بررسی می باشد . لذا وقتی از اصلاح الگوی مصرف  سخن به میان می آید علاوه بر صرفه جویی جنبه های دیگری همچون به جا مصرف کردن ، ضایع نکردن مال ، مصرف کارآمد و ثمر بخش امکانات را توأمان دربرداشته باشد که یکی از آنها حساسیت و توجه به محل تولید اجناس مصرفی و منافعی که از آن طریق به هموطنان می رسد و یا از آنان سلب می شود ، باید باشد . چرا که توجه به محل تولید کالاهای خریداری شده برابر است با ایجادکار و افزایش سرمایه ای که باعث شکل گیری تولید ملی در هر کشور می شود و پر واضح است  تولید ملی ضامن استقلال اقتصادی بوده و همچنین موجب بالندگی فرهنگی ، اجتماعی و اجرای برنامه های زیرساختی عمرانی ، بهداشتی ، آموزشی  و سایر امور رفاهی هر کشور می شود ، از سوی دیگر ضعف بنیه اقتصادی که از راه کاهش تولیدات داخلی حاصل می گردد زمینه ساز فقر فرهنگی و اجتماعی در آن جامعه از طریق کاهش درآمدها را فراهم می سازد در حالی که استفاده از تولیدات داخلی موجب کاهش وابستگی به نوسانات بازارهای خارجی و استقلال اقتصادی می شود و استقلال اقتصادی یک کشور امور فرهنگی و ی آن جامعه را تحت الشعاع قرار می دهد و رونق اقتصادی می تواند مانع از انحطاط اجتماعی و گسترش آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد ، نزاع ، سرقت و طلاق جامعه شده و از طرف دیگر موجب پویایی کشور می شود که عوائد مثبت و منفی حاصل از آن به تک تک آحاد جامعه سرایت می کند.

خانواده و آموزش حمایت از تولید داخلی

مسلم است که نوع و میزان مصرف در هر جامعه به زمینه های فرهنگی ، اجتماعی و در یک کلام به سبک زندگی افراد بستگی دارد در صورتی که مردم یک جامعه نسبت به استفاده از تولیدات ملی خود اصرار داشته باشند این وضعیت برای  فرد علاوه بر رفع نیاز مصرفی موجب توجه به مسئولیت اجتماعی که در قبال نیروی کار ملی و ارتقای سطح اشتغال جوانان دارد نیز می شود و در نتیجه با توجه به الگوها و رفتارهای هنجاری در خرید و انتخاب کالای مصرفی همچون پوشاک و مواد غذایی علاوه بر نکات فنی و کیفیت ، قیمت ، طرح و نقشه آن  به محل تولید آن و کسانی که از عوائد آن برخوردار می شوند نیز توجه دارد و به این ترتیب فرد خود را یک کنشگر فعال در عرصه اجتماعی و جهانی فرض می کند .

خانواده به عنوان رکن اساسی تربیت و اولین محیط رشد فرد در شکل گیری شخصیت ، رفتار و جامعه پذیری در ایجاد الگوی رفتار اجتماعی آتی کودک نقش اصلی را دارد و از اینرو محلی مناسب برای آموزش حمایت از تولید داخلی می باشد و شناخت اینکه بقای هر جامعه به حساسیت آحاد آن در مقابل مصرف تولیدات داخلی است می تواند در خانواده و از طریق نوع مصرف آن به نسل های بعدی منتقل شود . زیرا فرد نتیجه آموخته های خود در خانه و پس از آن مدرسه را در عمل به ظهور می رساند .

فرایند توسعه که ضامن پیشرفت و رفاه عمومی هر کشور است در نهایت تمامی تلاش ها برای توسعه منجر به تولید ملی و داخلی در آن جامعه می شود که این تولید اگر از سوی آحاد مردم مورد حمایت قرار نگیرد در معرض نابودی قرارمی گیرد و توسعه در آن کشور عقیم می شود و ناآگاهی جامعه در حمایت از تولید داخلی می تواند منجر به هدر رفت سرمایه های ملی و در نتیجه فرار نیروی کار متخصص و سرمایه ها از کشور شود و برعکس حمایت از این تولیدات داخلی می تواند موجب ارتقای کیفیت و کمیت کالاهای تولیدی شود که پس از ایجاد تعادل تولید در آن جامعه ، صادرات آن در مرحله بعد در دستور کار قرارگیرد و این مهم به دست نمی آید مگر آنکه الگوی مصرف تولیدات داخلی به عنوان یک حرکت ملی در جامعه از همان ابتدا و همراه با تربیت کودک در خانه و خانواده نهادینه شود . همچنین در مدارس با آموزش مسئولیت پذیری ، تعهد و دلسوزی به نسل آینده به عنوان موتور محرکه قدرتمند در مسیر ایجاد اشتغال و تولید از طریق حمایت از تولید داخلی این امر دنبال شود زیرا این مهم از دو مرکز خانه و مدرسه باید شروع شود و سایر نهادها خاصه رسانه ها به باز تولید و تقویت این فرهنگ کمک رسان باشد.

قطعا حاصل این حرکت که افزایشر تولید داخلی و ایجاد و تثبیت مشاغل ، افزایش درآمدهای عمومی برای اجرای طرح های عمومی است مجدد به هر یک از افراد جامعه بازگشت خواهد کرد و این امر در دراز مدت می تواند از روند رو به رشد اسراف و تبذیر و تمایل به تجمل گرایی با محدود کردن مصرف اجناس خارجی به اصلاح رفتارهای جامعه و توسعه عدالت اجتماعی نیز منتهی شود .

در این راه ارزش های جامعه همچون تعالیم دین مبین اسلام که سعی دارد پیروان خود را به راه اعتدال و پیشگیری از افراط و تفریط سوق دهد و نیز هنجارهای مطلوب جامعه که میل به استفاده درست از امکانات و مصرف بهیه امکانات دارد تقویت کننده این فکر و فرهنگ می باشد .6

نقل و استفاده از مطالب با ذکر منبع و رعایت قوانین مربوط به کپی‌رایت آزاد است

) مشتاق دریافت نظرات شما گرامیان : (hkfard@gmail.com


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : جامعه ,تولید ,داخلی ,مصرف ,اجتماعی ,حمایت ,تولید داخلی ,تولیدات داخلی ,الگوی مصرف ,اصلاح الگوی ,استقلال اقتصادی ,مصرف تولیدات داخلی
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

. Wendy بارش باران البشیر netonline.parsablog.com بانوان دانلود موزیک|دانلود فیلم|نود هشت موزیک hewfwef موضوعات و مشکلات جنسی ملودی زندگی